Terug 10 september 2020 Keizer Kliniek

Wat zijn symptomen van een liesbreuk?

Wat zijn de symptomen van een liesbreuk? Hoe herkent u een liesbreuk? Keizer Kliniek legt het uit.

De belangrijkste liesbreuk symptomen:

1: Zwelling in de liesstreek
2: Bij hoesten, tillen of persen puilt de zwelling verder uit
3: Zwelling voelt pijnlijk of branderig

Zo kunt u zelf een liesbreuk herkennen:

Zwelling in de liesstreek

Een liesbreuk herkent u meestal aan een pijnlijk en of branderig gevoel in uw lies, die gepaart kan gaan met bult of zwelling in uw lies. De zwelling is één van de meest voorkomende uiterlijke kenmerken van de liesbreuk. Dit wordt veroorzaakt door uw buikvlies, buikvet of darm; dat uitpuilt en door de buikwand de huid naar buiten duwt. Aan de buitenkant lijkt een liesbreuk op een zwelling. Het kan ook voorkomen dat er geen zwelling zichtbaar is.

Bij hoesten, tillen en persen puilt de zwelling verder uit

Een liesbreuk is soms nog duidelijker te zien bij inspanning. Bij hoesten, niezen, persen en zwaar tillen kan de zwelling extra naar buiten puilen.

Zwelling voelt pijnlijk of branderig

Een liesbreuk kan pijn doen, knellen, branden of steken. Niet iedereen heeft hier last van: vaak zien we dat de liesbreuk klachten en verschijnselen geleidelijk toenemen. Ook kan het branderige gevoel in de lies erger zijn als de druk in de buik toeneemt. Dit kan voorkomen bij bijvoorbeeld bij hoesten, niezen, persen en zwaar tillen.

Vraag vrijblijvend advies van onze chirurgen

Verschil tussen vrouwen en mannen

Wat zijn de ‘kenmerkende’ symptomen van een liesbreuk bij een vrouw of man? Eigenlijk is er weinig verschil. De kenmerken bij vrouwen zijn niet veel anders dan bij mannen, maar er zijn uitzonderingen. Bij sommige mensen loopt de zwelling namelijk door tot voorbij de liesstreek.

De belangrijkste verschillen bij liesbreuken tussen mannen en vrouwen:

• Bij vrouwen kan de zwelling doorlopen tot aan de schaamlip.
  • Een liesbreuk bij mannen kan tot aan de balzak komen. Symptomen aan een teelbal komen regelmatig voor.
  • Een liesbreuk bij mannen komt vaker voor dan een liesbreuk bij vrouwen. In Nederland krijgt 27 procent van de mannen ooit in hun leven een liesbreukoperatie. Bij de vrouwen is dit 3 procent.

Wat is een liesbreuk eigenlijk?

Een liesbreuk is een zwakke plek in de buikwand ter hoogte van de lies. Hierdoor kan er buikvlies en buikvet of darm naar buiten puilen.

Eén van de belangrijkste uiterlijke symptomen van de liesbreuk is een bult of zwelling in de lies. Een liesbreuk zonder zwelling kan ook voorkomen. Vaak is er sprake van een pijnlijk of branderig gevoel. Elk jaar worden er in Nederland 30.000 mensen geopereerd aan een liesbreuk.

Meer weten?

Is een liesbreuk gevaarlijk?

Een liesbreuk is, op zichzelf genomen, niet gevaarlijk. Maar dit verandert als bijvoorbeeld de darm beklemd raakt, waardoor deze kan ontsteken of verstopt kan raken. De pijn kan hierdoor in korte tijd erg hevig worden. Neem bij acute pijn gelijk contact op met uw huisarts, want in dit geval kan het nodig zijn om u met spoed te opereren.

Heeft u liesbreuk symptomen?

Keizer Kliniek beantwoordt al uw vragen over een liesbreuk. Neem vrijblijvend contact op of maak een afspraak met uw huisarts.

Deel Publicatie:
Go to Top