Keizer publicaties

Lees alles over veelvoorkomende klachten en wat Keizer Kliniek doet om deze klachten te verhelpen. Informatie over het coronavirus en wat dat betekent voor onze zorg, vindt u hier.

Wat zijn spataderen?

Wanneer een aderklep of meerdere aderkleppen in (meestal) uw benen niet goed sluit of sluiten, stroomt bloed terug. Een ader kan dan wijder worden en zich ontwikkelen tot een spatader. De ader of aders zijn dik, blauw en kronkelig. U ziet ze als het ware ‘op’ uw been liggen.

Het ontstaan van spataderen

Spataderen ontstaan door veranderingen in de binnenwand van de aders (primaire spataders). Soms is een aandoening de oorzaak, bijvoorbeeld trombose (secundaire spataders). Erfelijke aanleg, overgewicht, hormonale factoren en zwangerschap zijn vaak de oorzaken van spataderen.

Wat zijn besenreiser spataderen?

Kleinere netwerkjes van ontsierende adertjes zijn ook spataderen en worden besenreiser spataderen genoemd. Dit zijn verwijde adertjes die geen directe verbinding hebben met het diepe adersysteem.

Een besenreiser is het Duitse woord voor een bezem van berkentakken, daar komt de naam van deze kleinste spatadertjes vandaan. Besenreiser wordt ook wel aangeduid als takkenbosvenen of penseelvarices.

De kleine spatadertjes geven over het algemeen geen klachten, maar kunnen als storend worden ervaren. Met micronaaldtherapie bent u snel van besenreiser af.

Symptomen en klachten van spataderen

Blauwe, kronkelige aders zijn duidelijk zichtbare aanwijzingen van spataderen. Klachten bij beginnende spataderen kunnen zijn:

• zware benen
  • Vermoeide benen
  • warme benen
  • jeuk
  • een gespannen gevoel in uw benen
  • kramp
  • pijn in uw kuiten (trekkend of stekend)
  • trillende benen
  • rusteloze benen

Onbehandelde spataders kunnen zorgen voor de volgende symptomen:

• vocht rond de enkels of aan het onderbeen
  • huiduitslag
  • verkleuring of verharding van de huid
  • ontsteking
  • open been (ulcus cruris)
  • trombose

Spataderen voorkomen

Spataderen voorkomt u vooral door voldoende te bewegen. Loop bijvoorbeeld regelmatig een stukje bij een zittend of staand beroep. Naast dit advies van de Hartstichting, vindt u hier nog een aantal tips waarmee u de kans op spataderen en ontsierende adertjes verkleint, ook tijdens een zwangerschap.

Op je mooist

Gecompliceerde spataderen én ontsierende adertjes, Keizer Kliniek Den Haag gaat voor het hoogst haalbare resultaat.

• Team van gerespecteerde vaatchirurgen
  • Beter resultaat met innovatieve behandeling
  • Ook voor cosmetische ingrepen

Meer weten? Vul het contactformulier in.