Keizer publicaties

Lees alles over veelvoorkomende klachten en wat Keizer Kliniek doet om deze klachten te verhelpen. Informatie over het coronavirus en wat dat betekent voor onze zorg, vindt u hier.

Wat zijn de oorzaken van spataderen?

Erfelijke aanleg, overgewicht, hormonale factoren en zwangerschap zijn vaak de oorzaken van spataderen. Spataderen ontstaan door veranderingen in de binnenwand van de aders (primaire spataders). Soms is een aandoening de oorzaak, bijvoorbeeld trombose (secundaire spataders).

Zolang aderkleppen gezond zijn en goed sluiten, stroomt bloed vanuit uw benen gemakkelijk naar uw hart. Wanneer aderen wijder worden en kleppen niet meer goed sluiten, ontstaat een verhoogde druk in het adersysteem  en ontstaan spataderen doordat het bloed terugstroomt richting het onderbeen.

Waarom aderen precies wijder worden is nog onbekend. Waarschijnlijk zorgen afwijkingen in de aderwand ervoor dat de ader wijder wordt. Bekende oorzaken van spataderen zijn:

Veelvoorkomende oorzaken van spataderen:

De oorzaken van spataderen op een rij.

#1: Erfelijke aanleg

Het steunweefsel van uw aderen kan zwak zijn, waardoor u spataderen heeft. Dit is puur erfelijke aanleg. Spataderen zelf zijn niet erfelijk, de aanleg voor spataderen wel. Iemand met een erfelijke aanleg voor spataderen loopt meer risico op het krijgen van spataderen. Een erfelijke aanleg wordt van ouder op kind doorgegeven. Het komt hierdoor regelmatig voor dat we patiënten onder de 20 jaar met vergaande spataderproblemen opereren in onze kliniek.

#2: Hormonale factoren

Bepaalde hormonen hebben invloed op de elasticiteit van de vaatwand en kunnen zorgen voor spataderen.

#3: Spataderen na de zwangerschap

Tijdens de zwangerschap kunnen spataderen ontstaan (of al bestaande spataderen kunnen erger worden). Hormonen zorgen er dan voor dat de wand van de aderen in uw benen slapper wordt. Zwangerschapshormonen hebben namelijk invloed op de elasticiteit van de vaatwand. Druk van de groeiende baarmoeder kan daarbij zorgen voor een minder goede terugstroom van bloed naar het hart, waardoor spataderen gemakkelijk ontstaan.

#4: Spataderen en trombose

Bij trombose wordt een ader afgesloten door een bloedstolsel. Wanneer het lichaam (of medicijnen) zo’n stolsel opruimt, veranderen de aderklep en de elasticiteit van de vaatwand. Dit zorgt soms voor spataderen.

#5: Lang staan en of zitten

Wanneer u lang staat of zit is het moeilijker voor het bloed om vanuit uw benen terug te stromen naar het hart. Dit werkt spataderen in de hand.

Op je mooist

Gecompliceerde spataderen én ontsierende adertjes, Keizer Kliniek gaat voor het hoogst haalbare resultaat.

• Team van gerespecteerde vaatchirurgen
  • Beter resultaat met innovatieve behandeling
  • Ook voor cosmetische ingrepen

Meer weten? Vul het contactformulier in. (regio Den Haag).