Terug 14 juni 2019 Keizer Kliniek

Wanneer is een maag- of darmonderzoek nodig?

Een kijkonderzoek in uw maag of darmen is nodig om te onderzoeken waar uw klachten vandaan komen. Pas als duidelijk is waar de klachten vandaan komen, kan de MDL-arts een behandelplan maken.

Kijkonderzoek in uw maag of darmen
Bij een kijkonderzoek, ook wel een endoscopie genoemd, brengt de arts een dunne flexibele slang binnen in uw lichaam. Afhankelijk van waar de klachten vandaan komen, gaat dit via de mond of via de anus.

Aan het eind van de slang zit een mini-camera met een lampje. Hierdoor kan de arts op een monitor de binnenkant eerst de maag en dan de darmen goed bekijken.

Soms wordt het onderzoek uitgevoerd onder ‘een roesje’: een slaapmiddel met een pijnstiller, die via de ader ingespoten wordt.

‘Het voordeel van een kijkonderzoek is dat de arts afwijkingen of poliepen gelijk kan verwijderen’.

Maag- en darmklachten
De klachten die ten grondslag liggen aan een maag- of darmonderzoek zijn divers:

Bijvoorbeeld:

• Zuurbrandklachten
  • Misselijkheidsklachten
  • Pijn in de bovenbuik
  • Oprispingen van zuur of voeding
  • Ongewild gewichtsverlies
  • Maagklachten i.c.m. bloedarmoede
  • Veel overgeven (zonder of met bloed)
  • Pijn bij het doorslikken van eten
  • Het niet willen zakken van eten
  • Pijn in de onderbuik
  • Drukgevoel in de bekken
  • Zwarte ontlasting
  • Veranderd ontlastingspatroon
  • Bloed bij of in de ontlasting

Een CT-scan
Een alternatief voor een kijkonderzoek is een CT-scan, ook wel virtuele coloscopie genoemd. Bij deze scan is het niet nodig om een pijnstillend slaapmiddel in te nemen.

Na afloop van de CT-scan kunt u gelijk naar huis en mag u zelf autorijden.

Het nadeel van de CT-scan is dat, als er een afwijking gevonden wordt, er alsnog een kijkonderzoek nodig is.

Als er een serieuze verdenking is op darmkanker, dan heeft een kijkonderzoek bijna altijd de voorkeur.

Deel Publicatie: